Wednesday 25 January 2017

PULIH ASTHMA DENGAN ELDERBERY EROPAH

Korang apa khabar semua? Sihat ke? Musim-musim hujan ni mesti ada yang tak sihat. Kawan baik yang tiga serangkai tu paling suka nak dekat. Bertambah teruk bagi mereka yang mempunyai asthma. Penghidap asthma paling sensetif terhadap perubahan cuasa dan ada penghidap asthma yang mengalami lelah dan batuk berpanjangan.



Asthma menyerang sesiapa sahaja tanpa mengenal usia. Penghidap asthma terdiri daripada golongan kanak-kanak sebanyak 80% dan warga emas 70% dan risiko kesembuhan adalah 50%.
Apa Itu Asthma
============
Asthma merupakan sejenis penyakit paru-paru yang terjadi akibat radang dan penguncupan saluran pernafasan. Orang yang mengalami penyakit asthma akan menunjukkan beberapa tanda atau gejala tertentu. Tanda-tanda yang dapat diperhatikan, pernafasan yang berbunyi seperti orang bersiul, terutama sekali apabila pesakit itu menghembuskan nafasnya. 

Ini dinamakan "wiz" yang terdengar secara berulang-ulang. Namun ada juga yang tidak mengalami wiz, akan tetapi mengalami batuk, terutama di waktu malam atau melakukan aktiviti lasak sehingga menyebabkan keletihan.



Adakalanya batuk tersebut dialami secara terus menerus lebih dari seminggu. Selain itu, pesakit akan merasakan sesak nafas dan dada yang terasa ketat. Dalam masa tertentu, ada asthma yang tidak dapat ditahan karena banyak terdapat lendir yang sulit dikeluarkan.


Serangan asthma yang dialami tidak sama pada setiap individu. Ada yang hanya mengalami sedikit rasa sesak nafas sedangkan yang lain mungkin mengalami sesak nafas yang berat setiap hari. 

Beberapa pesakit asthma mengalaminya dalam masa yang singkat, namun ada pula yang mengalami secara berterusan untuk beberapa hari lamanya. Selain itu ada pesakit yang mengalami keadaan yang mencemaskan namun yang lain hanya mengalami sedikit gangguan nafas sesekali.

Keadaan ini menunjukkan bahwa asthma merupakan sejenis penyakit yang tidak menentu dan ini secara tidak langsung menerangkan mengapa penyakit asthma sukar difahami.

Bagaimana Asthma Terjadi?



Sebenarnya orang yang akan menghidap penyakit asthma ini tidak dapat dipastikan. Namun begitu, yang jelas ialah, serangan asthma terjadi apabila terdapat perubahan di dalam saluran pernafasan. Perubahan yang dimaksudkan adalah inflamasi atau bengkak yang selanjutnya mengakibatkan saluran pernafasan menguncup dan peka terhadap rangsangan luar.

Perubahan Yang Terjadi Pada Penyakit Asthma 

Inflamasi tiub dalam saluran pernafasan mudah mengalami iritasi, menjadi bengkak dan kelihatan merah. Selanjutnya lendir yang pekat akan dihasilkan dan menyumbatkan saluran pernafasan. 


Penghidap asthma akan mulai batuk apabila dia cuba untuk mengosongkan saluran pernafasan yang tersumbat ini. Sekiranya inflamasi sering terjadi dan keadaannya berat, saluran pernafasan akan menebal dan akan menyebabkan pesakit sukar bernafas.

Otot yang mengelilingi saluran pernafasan mungkin menguncup dan menyebabkan saluran pernafasan menjadi sempit. 


Keadaan ini dinamakan bronkospasme atau bronkokonstriksi. Pesakit akan berasa dadanya sesak. Saluran pernafasan amat peka terhadap benda-benda luar seperti debu, asap rokok, atau udara dingin.


Bilakah asthma akan terjadi? 

Asthma akan terjadi apabila seseorang individu mengalami "wiz" secara berulang-ulang, terutama saat menghembuskan nafas, batuk kronik atau secara berulang mengalami bronkitis.


Pendekatan yang sering diambil dalam merawat pesakit asthma iaitu inflamasi, penguncupan dan kepekaan saluran pernafasan.

Pantang Larang Pesakit Asthma


Beberapa perkara yang perlu dititik beratkan terutama mengenai pantang larang. Haa...pantang larang ye bukan pantang jumpa. 

5 tips yang boleh membantu pesakit asthma adalah dengan: 

1. Menjauhkannya dari dari persekitaran debu dan habuk
2. Elakkan terdedah kepada asap rokok
3. Jauhi penggunaan produk yang banyak merkuri
4. Elakkan makan makanan yang sejuk seperti air sejuk, buah-buahan sejuk, sayuran sejuk, dan makanan sejuk
5. Elakkan mandi pada waktu malam

Boleh ke penghidap asthma sembuh ? Mari kita lihat bagaimana ViVix bantu pesakit asthma. 

Bagaimana Vivix bekerja untuk merawat asthma. Vivix membantu mengurangkan komplikasi dan keradangan bagi penghidap asthma. 

Seperti yang telah dihuraikan di atas asthma adalah disebabkan oleh inflamasi atau bengkak yang boleh mengakibatkan saluran pernafasan menguncup dan peka terhadap rangsangan luar.

Apa yang Vivix boleh bantu ialah memperbaiki DNA untuk mengurangkan jangkitan kuman dan inflamasi pada bahagian pernafasan dan seleruh tubuh.

Bagi kanak-kanak dan warga emas, sistem pertahanan antibodi mereka sangat lemah. Vivix bantu memberi tenaga kepada sel supaya sel bertindak aktif melawan jangkitan bakteria. 

Apa  yang ada dalam Vivix ni?

4 ramuan hebat iaitu Anggur muskat, Elderberry, Lobak Ungu dan Polygonum Cuspidatum dapat membantu merawat pesakit asthma.

1. Muscadine Grape

Satu-satunya anggur di dunia yang memiliki lebih daripada 1 kromosom. Muscadine Grape ini memiliki 20 kromosom sebab tu lah saintis buat kajian yang lebih mendalam ke atas anggur hebat ni. 

Hasil kajian mereka terbuktilah bahawa anggur ini memang mempunyai ciri-ciri yang boleh menghentikan perkembangan kimia penyebab kanser, anti virus dan anti-bakteria. Salah satu nutrisi terpenting yang diekstrak daripada Anggur hebat ini ialah RESVERATROL yang amat penting untuk alternatif pelbagai masalah seperti penuaan, kanser, diabetis, gout, darah tinggi dan asthma.

2. Purple Carrot


Daripada warnanya yang unk iaitu ungu-kuning dan ungu-oren juga telah menunjukkan ciri-ciri istimewa yang ada pada Purple Carrot ini. Ia adalah sumber vitamin A terbaik dan juga antioksidan yang berkualiti tinggi. 

Melalui pelbagai kajian yang telah dilakukan kepada tumbuhan istimewa ini terbuktilah bahawa ia adalalah sumber antioksidan, anti-radang dan pelbagai ‘anti’ lain lagi yang penting untuk tubuh. Selain itu,ia juga boleh membantu mengurangkan risiko penyakit koronari jantung.

3. Elderberry



Kandungan terpenting dalam Elderberry ialah flavonoidsnya yang sangat penting iaitu sebagai antioksidan yang kuat. Antioksidan ini diperlukan tubuh untuk menguatkan sistem imun dan melawan jangkitan-jangkitan virus dan bakteria.

Elderberry juga sangat kaya dengan vitamin A, B, C dan pelbagai lagi. Ia sangat bermanfaat untuk mengurangkan simptom Influenza,  menguatkan sistem imun, meredakan asthma, merendahkan tahap kolestrol, diabetis, meningkatkan kesihatan mata dan melindungi daripada serangan jantung dan strok.

European elderberry ni merupakan antioksidan yang kuat dan sangat bagus dalam meningkatkan imun sistem serta melawan virus. 

Jadi merupakan kombinasi yang sangat sesuai untuk pesakit asthma, bagi menghindarkan diri dari kuman, virus dan meningkatkatkan sistem imun.

Apabila paru-paru dijangkiti kuman, virus, itu yang menyebabkan terjadinya asthma. Kajian menunjukkan peningkatan dalam sistem imun itu lah membantu dalam memulihkan asthma. Bila badan kuat, sistem tubuh sukar dijangkiti, jadi asthma pun dapat dicegah.


Selain itu elderberry ni juga mampu mengurangkan penghasilan mukus atau lendir di bahagian salur pernafasan dan mengurangkan radang di bahagian tersebut. 

Sebab itu elderberry ni bukan sahaja bagus dalam merawat asthma, malah segala masalah yang berkaitan dengan sistem respirasi seperti resdung, batuk, selesema, bronkitis, sakit tekak dan influenza.

4. Knotweed Jepun



Merupakan sumber resveratrol selain daripada Muscadine Grape. Reservatrol  sangat penting untuk anti-penuaan,merendahkan koletsrol, merendahkan tekanan darah, meningkatkan prestasi atlit sukan dan mengurangkan berat badan.


Tumbuhan ini dikenali juga sebagai HU ZHANG dalam masyarakat Cina. Digunakan juga dalam perubatan tradisional Cina. Resrevatrol ( bahan kimia semulajadi tumbuhan )dalam tumbuhan ini memberi manfaat kesihatan.



Estrak dari akarnya dapat meningkatkan kesihatan mulut dan kesihatan kardiovaskular, rawatan hepatitis, merendahkan kolestrol LDL , bantu pulihkan keradangan , ruam kulit, sembelit dan melancarkan bahagian pernafasan. 


TESTIMONI VIVIX & ASTHMA









Jika anda salah seorang penghidap asthma, segera hubungi saya untuk consultation ASTHMA secara percuma. Saya akan sertakan jadual pemakanan vitamin dan dapatkan TIPS konsisten makan suplemen.


Azura Yusop

SID 1211475

Pengedar Shaklee Pekan, Kuantan, Gambang

011-10753394

Pengeposan seluruh Malaysia



*** produk shaklee bukanlah bertujuan mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah mana-mana penyakit. Shaklee adalah sebagai salah satu ikhtiar. berusaha, berdoa dan bertawakal.









No comments:

Post a Comment


Assalamualaikum dan salam sejahtera khas buat semua pengunjung blog saya. Nama saya nur azura bt mohamad yusop. Saya seorang guru pendidikan khas. Saya sudah berkeluarga dan mempunyai 2 orang anak lelaki yang comel.
Saya juga merupakan seorang Jurulatih SPA dan dan Pengedar Sah Shaklee. Kepakaran saya dalam bidang kecantikan. Fokus utama saya ialah membantu wanita yang mempunyai masalah dalaman dan kecantikan untuk kelihatan lebih cantik dan sihat




♥ Copyright © Azura Yusop | All Rights Reserved| Design by Pawona Kreatif