Tuesday 3 January 2017

BAGAIMANA KEPUTIHAN BOLEH TERJADI

Hai ladies ๐Ÿ˜˜
Apa khabar korang? Feel cantik-cantik semua ye hari ini.
Satu permasalahan yang sering mengganggu emosi wanita ialah masalah keputihan.


Betul tak?

Hampir 98% wanita alaminya dan masalah ini bertambah rumit sekiranya tiada jalan penyelesaian.
Ada kaitan ke keputihan dan kecantikan? Mestilah ada. Sebab tu kak zura kongsikan. Keputihan menyebabkan wajah menjadi kusam dan tidak bermaya. Ramai yang tidak tahu yang bahawa keputihan boleh menyebabkan munculnya eyebag. Jeng jeng jeng.....

Korang tau tak??
Ada 5 punca penyebab keputihan.
1. Pesekitaran
2. Pemakanan
3. Gaya hidup
4. Penjagaan peribadi
5. STRESS

Kak zura akan kupas setiap satu bagaimana punca ini mendorong kepada keputihan.

Persekitaran menyebabkan keputihan?
===============================
Betul ke?
Yup betul. Persekitaran merupakan salah satu PUNCA penyebab berlakunya keputihan.
Bagaimana persekitaran mempengaruhi? Girls u kena faham bahawa persekitaran u sekarang sangat tidak sihat. Pencemaran persekitaran asap, habuk, bauksit, pembakaran terbuka pada level merbahaya.

Pencemaran yang berlaku ini adalah penyumbang kepada kemerosotan kesihatan. Sistem immune badan lama-kelamaan menjadi lemah dan tidak mampu melawan serangan penyakit.Pada masa ini kuman dan bakteria sangat mudah membiak. Keputihan terjadi disebabkan infection pada sistem tubuh yang lemah. Kita memang sukar menghentikan pencemaran tetapi kita boleh mengawal kesihatan kita dan protect diri daripada persekitaran yang sangat membimbangkan ini.
Kita mampu mengubahnya. Kita bertanggungjawab atas kesihatan diri kita.

AWAS keputihan jelita berpunca dari makanan sahaja. Rank NO 1 TAU !!!!! DANGEROUS NI
=======================================================================
Kamu adalah apa yang kamu makan. Betul ke?

Setuju tak kalau kak zura cakap, makanan sekarang sangat bahaya kepada si jelita semua. Mengapa mak-mak kita zaman dahulu sihat-sihat? Sebab makanan yang mereka makan semuanya natural. Tiada semburan racun, bahan pengawet, tiada pewarna, tiada merkuri dan tidak diubah suai.

TAPI sekarang? Cuba lihat apa yang kita makan. Nak pantas fast food, nak senang mi segera, nak dapur bersih makan kat kedai, semuanya dihujung jari. Mudah dan pantas.

Jangan tak tahu, PEMAKANAN adalah penyebab NO 1 keputihan. Keputihan disebabkan oleh BAKTERIA. Pemakanan yang tidak sihat adalah makanan paling ENAK si bakteria durjana. Bakteria yang ada pada keputihan akan menyebabkan alat sulit kita menjadi gatal. MASAM, MASIN DAN MANIS adalah penggalak pertumbuhan bakteria.

Wanita yang mengalami diabetes misalnya, lebih mudah mendapat penyakit keputihan disebabkan oleh kandungan gula yang tinggi dalam sekresi vagina yang menyebabkan pertumbuhan kulat yang banyak dan berkembang biak di bahagian vagina. Selain itu wanita yang memiliki system daya tahan tubuh yang rendah atau terpengaruh seperti pasien AIDS, atau kanser, atau leukimia juga berhadapan dengan risiko yang tinggi untuk mendapatkan infeksi vagina.

Jadi jom kita amalkan pemakanan yang seimbang. Ubah pemakanan kita. Go jelita. U can do it girls ๐Ÿ˜˜
Jika jelita semua mempunyai masalah keputihan yang serius ini, boleh tak kita bermula esok. Ikut nasihat kak zura ye.

Esok START makan makanan yang RAW. 1st day Uolls kena makan sayur yang mentah sahaja esok. No masak-masak. Iolls pun dulu macam ni. Sebab tu iolls ubah untuk kesihatan dan kecantikkan iolls.

Faktor ketiga ialah gaya hidup/ Lifestyle
================================


Gaya hidup juga memberi kesan terhadap berlakunya keputihan. Gaya hidup yang yang bebas berjagul dan kerap melakukan hubungan seks rambang atau sering bertukar pasangan juga penyebab berlakunya keputihan. AWASI gaya hidup anda sekiranya anda inginkan kesihatan yang lebih baik. 

Penjagaan PERIBADI juga penyebab keputihan
====================================
Bab ni biasanya ada yang cuai. Girls, jangan dipandang remeh dengan penjagaan peribadi wanita ye. Ada yang sambil lewa bab mencuci. Trend wanita sekarang ialah gemar mencuci vagina menggunakan alat pencuci tanpa melihat nilai PH dan kandungannya. Kawasan miss V perlu sentiasa bersih, kering dan tidak terdedah.

STRESS itu memudaratkan
=====================

Yup betul, STRESS itu memudaratkan. wanita yang ada keputihan sangat stress dengan keadaan dirinya. Oleh itu mereka sentiasa merasa rendah diri dan mencuba pelbagai jenis ubat yang menambahkan lagi parah pada kesihatan vagina. Apabila stress hormon-hormon yang dirembeskan juga tertumpu ke arah pembentukan bakteria dan kuman. 

Jadi girls, u jangan Stress dan risau tentang permasalahan ini. Kita atasi secara alami untuk membantu bagaimana buang keputihan ke laut dalam supaya ianya tidak timbul lagi. Haa...tu dia ke laut dalam terus kita campakkan dia.

Maklumat lanjut mengenai Isu Keputihan ini Klik Sini

Salam Sayang,

dari Kak Zura

011-10753394
SID 1211475

Perkongsian Ikhlas untuk anda.






No comments:

Post a Comment


Assalamualaikum dan salam sejahtera khas buat semua pengunjung blog saya. Nama saya nur azura bt mohamad yusop. Saya seorang guru pendidikan khas. Saya sudah berkeluarga dan mempunyai 2 orang anak lelaki yang comel.
Saya juga merupakan seorang Jurulatih SPA dan dan Pengedar Sah Shaklee. Kepakaran saya dalam bidang kecantikan. Fokus utama saya ialah membantu wanita yang mempunyai masalah dalaman dan kecantikan untuk kelihatan lebih cantik dan sihat




♥ Copyright © Azura Yusop | All Rights Reserved| Design by Pawona Kreatif