Wednesday 4 January 2017

TERAPI BEKAM PEKAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya Pn. Nur Azura bt Mohamad Yusop dan suami Mohd Redhuan bin Ibrahim adalah perawat terapi bekam di daerah Pekan. Boleh dapatkan rawatan daripada kami. InsyaAllah dengan izinNya.



Sunnah Qouliyah yang menganjurkan berbekam ialah :

1. Hadith pertama : Dari Ibnu 'Abbas r.a.

"Kesembuhan itu terdapat 3 perkara yakni minum madu, sayatan alat bekam dan 'kay' dengan api. Sesungguhnya aku melarang umatku dari 'kay' . " (4)
(Sahihu Al-Bukhari,Ath-Thibb,Juz I, hal. 5680)

2. Nasihat penduduk langit

Dalam riwayat Tirmizi dari Ibnu Mas'ud dan riwayat Baihaqi:

" Aku tidak berjalan di hadapan sekumpulan Malaikat pun pada malam ketika aku diisra'kan, kecuali mereka berkata, "Wahai Muhammad, perintahlah umatmu agar berbekam ". 
(Shahihu Al-Jami': 5672, Al-Misykat 4544)


3. Malik telah meriwayatkan dalam Al-Muwaththo, kitabu Al-Jami' Ertinya :

" Jika ada ubat yang bolah mencapai penyakit, maka bekam pun boleh mencapainya." 

Ahmad juga meriwayatkan dalam Musnad-nya dari Nabi yang bersabda :

" Sungguh, sebaik-baik ubat kamu adalah bekam" (1943) Ahmad juga meriwayatkan dalam Musnad-nya " Ini bekam sebaik-baik cara pengubatan yang digunakan oleh manusia" 
(Al-Bashriyyin: 19237, sahih)

4. Diriwayatkan oleh Tirmizi pula, dari Ibnu ' Abbas r.a, yang berkata Nabi s.a.w. bersabda :

"Sebaik-baik hamba adalah juru bekam, ia membuang darah, melembutkan yang keras dan mencerahkan pandangan....." 
(hadith hasan gharib:. At-Thibb)


Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan berkaitan  terapi rawatan bekam boleh hubungi kami.

InsyaAllah kami sedia membantu. 

Hubungi kami,

Mohd Redhuan ( 011-10653394 )
Nur Azura (011-10753394)

Share from our heart 


No comments:

Post a Comment


Assalamualaikum dan salam sejahtera khas buat semua pengunjung blog saya. Nama saya nur azura bt mohamad yusop. Saya seorang guru pendidikan khas. Saya sudah berkeluarga dan mempunyai 2 orang anak lelaki yang comel.
Saya juga merupakan seorang Jurulatih SPA dan dan Pengedar Sah Shaklee. Kepakaran saya dalam bidang kecantikan. Fokus utama saya ialah membantu wanita yang mempunyai masalah dalaman dan kecantikan untuk kelihatan lebih cantik dan sihat




♥ Copyright © Azura Yusop | All Rights Reserved| Design by Pawona Kreatif