Thursday 5 January 2017

MANFAAT SURAH KAHFI


Salam jumaat buat semua sahabat. Hari ini saya ingin berkongsi tentang manfaat surah kahfi yang mungkin ramai terlepas pandang. Pembaca Surah kahfi akan mendapat manfaat dan mempunyai kelebihan. 

Surat Al Kahfi atau juga disebut Ashabul Kahf merupakan surat golongan Makkiyah atau yang diturunkan di Kota Mekkah. Surah ini terdiri atas 110 ayat dan bercerita tentang beberapa orang pemuda yang tidur dalam gua bertahun-tahun lamanya. Selain itu terdapat pula beberapa buah cerita dalam surat ini yang semuanya mengandung pelajaran-pelajaran yang amat berguna bagi kehidupan manusia. 




Terdapat beberapa hadith yang mengungkapkan tentang keutamaan dan manfaat pada surat ini. Manfaat pertama manusia yang membaca Al-Kahfi pada Hari Jumaat akan terhindar dari fitnah Dajjal. 

“Barang siapa membaca Surah Al Kahfi pada hari Jumaat, maka Dajjal tidak boleh memudharatkannya,” (HR-Dailami).

“Siapa yang membaca dari Surah Al-Kahfi, maka jadilah baginya cahaya dari kepala hingga kakinya dan siapa yang membaca keseluruhannya, maka jadilah baginya cahaya antara langit dan bumi,” (HR Ahmad).

Manfaat kedua dari membaca Al Kahfi pada hari Jumaat  adalah mendapat pengampunan dosa diantara dua Jumaat. Dalam riwayat lain masih dari Abu Sa’id al-Khudri radhiyallahu 'anhu, Rasulullah bersabda, Dari Ibnu Umar radhiyallahu 'anhuma, Rasulullah s.a.w bersabda: 

“Siapa yang membaca surat Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka akan memancar cahaya dari bawah kakinya sampai ke langit, akan meneranginya kelak pada hari kiamat, dan diampuni dosanya antara dua jumaat.”

Orang yang membaca Surah Al Kahfi pada Hari Jumaat juga akan mendapat pancaran cahaya diri. 

"Barangsiapa membaca surat al-Kahfi pada malam Jum’at, maka dipancarkan cahaya untuknya sejauh antara dirinya dia dan Baitul 'atiq." (HR Al-Hakim) 
Manfaat lain yang diriwayatkan dari Ibnu Mardawaih dari Abdullah  Bin Mughaffal disebutkan bahwa Rumah yang dibacakan surah al-Khafi dan al Baqarah tidak akan diganggu syaitan sepanjang malam itu.

Sunnah membaca surat Al-Kahfi pada malam Jumaat atau pada hari Jumaatnya, dan malam Jumaat diawali sejak terbenamnya matahari pada hari Khamis. 

Imam Al-Syafi’i rahimahullah dalam Al-Umm menyatakan bahawa membaca surat Al-Kahfi boleh dilakukan pada malam Jumaat dan siangnya berdasarkan riwayat tentangnya (Al-Umm, Imam al-Syafi’i: 1/237).

Mengenai hal ini, Al-Hafidzh Ibnul Hajar rahimahullah mengungkapkan dalam Amali-nya :Demikian riwayat-riwayat yang ada menggunakan kata “hari” atau “malam” Jumaat. Maka dapat disimpulkan bahwa yang dimaksud “hari” termasuk malamnya. Demikian pula sebaliknya “malam” adalah malam Jum’at dan siangnya.

DR. Muhammad Bakar Isma’il dalam Al-Fiqh al Wadhih min al Kitab wa al Sunnah menyebutkan bahwa diantara amalan yang dianjurkan untuk dikerjakan pada malam dan hari Jumaat adalah membaca surat Al-Kahfi berdasarkan hadith diatas. (Al-Fiqhul Wadhih minal Kitab Sunnah. 

Demikianlah Manfaat dan Keutamaan Membaca Surat Al-Kahfi pada Hari Jumaat. Betapa banyak orang lalai dari amalan yang satu ini dan memilih mengerjakan tindakan yang sia-sia. Semoga kita yang mengetahui dapat mengalamkan, serta mencintai seluruh isi Al-Quran yang memiliki keutamaan dan manfaat masing-masing.


Sumber : http://mirajnews.com/2015/09/keutamaan-surah-al-kahfi.html/84355

salam sayang,

Nur Azura,
Share from our heart.

011-10753394
SID1211475

No comments:

Post a Comment


Assalamualaikum dan salam sejahtera khas buat semua pengunjung blog saya. Nama saya nur azura bt mohamad yusop. Saya seorang guru pendidikan khas. Saya sudah berkeluarga dan mempunyai 2 orang anak lelaki yang comel.
Saya juga merupakan seorang Jurulatih SPA dan dan Pengedar Sah Shaklee. Kepakaran saya dalam bidang kecantikan. Fokus utama saya ialah membantu wanita yang mempunyai masalah dalaman dan kecantikan untuk kelihatan lebih cantik dan sihat




♥ Copyright © Azura Yusop | All Rights Reserved| Design by Pawona Kreatif