Monday 16 January 2017

PENGHIDAP DIABETIS TEGAR KINI SEMBUH: SIRI 4

Fasa-fasa A.Z.A.B yang ibu terpaksa tanggung akibat kesan buruk diabetis ialah terlalu letih. 

Badan menjadi lesu dan lemah. Tidak bermaya. Setiap hari rutinnya sama dan begitulah perjalanan hidupnya menghabiskan tempoh hari yang terlalu panjang baginya. 

Kisah diary diabetis ibu kini bersambung dengan apakah simptom yang ibu alami sepanjang bergelar diabetis.

 Antara simptom lain yang ibu terpaksa hadapi ialah :

✔Penglihatan kabur
✔Susah bernafas
✔Luka lambat baik
✔Berat badan semakin susut
✔Kaki tinggal tulang
✔Sering Mengantuk
✔Penat
✔Sakit sendi dan saraf

Gejala ini bukan sahaja dihadapi oleh ibu tetapi oleh pesakit diabetis lain. 






Kita tidak akan merasai sekiranya kita tiada sejarah pesakit diabetis dirumah.

Pernah tak terfikir nak tanya khabar ibu. Cuba kita tanya khabar ibu bapa tentang tahap kesihatan mereka dan cuba masuk ke dalam diri pesakit itu sendiri untuk merasai.

Atas sebab itu pesakit diabetis memerlukan pain killer untuk meredakan kesakitan yang mereka alami.

Tambah buruk lagi apabila bacaan gula terlalu tinggi, berlaku inflamasi apabila luka lambat sembuh. Kaki dijangkiti bakteria dan menyebabkan luka bertambah parah.

Syukur ianya tak terjadi pada ibu. Masih sempat selamatkan satu nyawa yang sangat berharga bagi kami.

Tunggu next episod. Lebih menarik dan sarat dengan emosi.


Stay tune,
Share from our heart


salam sayang,


Nur Azura bt Mohamad Yusop


011-10753394

azuraredhuan@gmail.com




No comments:

Post a Comment


Assalamualaikum dan salam sejahtera khas buat semua pengunjung blog saya. Nama saya nur azura bt mohamad yusop. Saya seorang guru pendidikan khas. Saya sudah berkeluarga dan mempunyai 2 orang anak lelaki yang comel.
Saya juga merupakan seorang Jurulatih SPA dan dan Pengedar Sah Shaklee. Kepakaran saya dalam bidang kecantikan. Fokus utama saya ialah membantu wanita yang mempunyai masalah dalaman dan kecantikan untuk kelihatan lebih cantik dan sihat




♥ Copyright © Azura Yusop | All Rights Reserved| Design by Pawona Kreatif