Saturday, 25 February 2017

Tips Penjagaan wajah bagi muka yang berjerawat

AMBIL BERAT TEKNIK CUCIAN WAJAH >>>>>> LANGKAH 1

Jika kita mengalami masalah jerawat yang sangat teruk seeolok-eloknya elakkan heavy facial.

Gaiss u tahu tak kita boleh amalknanya sendiri di rumah. Cuma jangan ambil enteng perkara tentang penjagaan wajah. Jika u follow tips kak zura, confirm kulit u akan menjadi cantik. Dengan syarat u kena sabar.

Jerawat teruk menunjukkan kulit mengalami keradangan, Kulit perlukan pemulihan terlebih dahulu.
Macam mana nak atasi jika u dah cuba macam-macam produk tapi hasilnya menghampakan.

Ikuti step ini :

1. Cuci lembut dengan oleskan 5 dap make-up removal. Make up removal wajib pakai tau. Buka menanggalkan make-up semata. Make-up removal juga mampu menanggalkan sel kulit mati. Confirm jatuh bersepai Sel Kulit mati. Ikut suka nak guna jenis apa. Pastikan pilih yang bebas bahan kimia. Kak Zura guna NW Make-up removal. Selamat dan berkesan.

2. Bilas dengan Span dengan sentuhan paling lembut.

3. Oleskan dengan cleanser dan bilas.

4. Steam muka dengan hot steam supaya dapat mematikan kuman yang ada pada jerawat dan kemudian lap secara dap dap dengan kapas.

5. Bagi yang mempunyai masalah kulit teruk, tidak digalakkan sama sekali menggunakan scrub. Scrub akan memberi tekanan pada kulit muka dan membuatkan bertambah rosak.

6. Jadi untuk masalah begini masker yogart sejuk digunakan untuk memberi kelegaan pada kulit. Anda juga boleh menggunakan masker daripada hampas buah-buahan.

Contoh, kisar epal dan tapis. Airnya diminum dan hampasnya dibuat masker. Masker Epal dapat membantu menyembuhkan keradangan. Kak zura lebih suka guna masker protein. Lebih halus dan mulus. Seperti telur, soya, susu.

7. Selepas letak masker, biarkan beberapa minit dan kemudian bilas perlahan.

8. Oles dengan toner dan pelembab untuk memberi sentuhan lembut pada wajah tanpa mencederakan kulit. Pilihan kak zura sudah semestinya Nutriwhite. Nak tahu lebih lanjut pm ikat tepi. Saja nak info, NW ni khas dicipta untuk kulit orang asia.


Kita akan sambung Step seterusnya untuk membantu menyelesaikan masalah kulit berjerawat teruk.

Share From Our Heart,
With love,

azura yusop
011-10753394
azuraredhuan@gmail.com
SID 1211475

MISTERI Diabetis yang perlu anda ketahui

Penghidap diabetis akan derita sepanjang hidupnya. Diabetis adalah membunuh secara perlahan dan lambat.
Derita itu tidak dapat ditunjukkan dengan mata kasar kerana daging penghidap diabetis dimamah secara perlahan-lahan sepanjang hidupnya.


Hilang nikmat seketika. Kak zura berkongsi berdasarkan pengalaman ibu kak zura sendiri.

BAGAIMANA DIABETIS TERJADI



Rakyat Malaysia kaya dengan lambakan makanan. Kadang-kadang sampai dibuang-buang. Haaa, nak bagi tahu ni, Malaysia pemenang Diabetis tangga teratas Asia tau.

scary tak ? !!!

Kalau dengar memang takut sangat. Sebab diabetis kalau dah melekat memang sukar untuk baik. Kalau nak baik kena betul-betul struggle tau.

"makan selagi boleh makan, nanti dah sakit langsung tak boleh nak makan" Memang betul tapi berpada-pada. Kesedaran tentang pemakanan ini belum ada lagi.

Friday, 24 February 2017

BEZA DARAH TOKSIN DAN DARAH BERSIH

Apa beza darah bersih dan darah kotor ? Disebabkan Kak zura seorang terapi bekam, hari ini kak zura nak kongsikan tentang perbezaan darah bersih dan darah kotor.

Apa itu darah kotor ? Darah kotor datang dari seluruh bagian tubuh masuk ke jantung kanan, dan kemudian dialirkan ke paru-paru untuk "dibersihkan". Darah yang dimaksudkan dengan darah kotor adalah darah yang banyak mengandung zat-zat sisa metabolisme sel-sel tubuh terutama karbon dioksida (CO2).

Monday, 20 February 2017

MENGAPA KITA PERLU SIHAT UNTUK CANTIK




Kita perlu sihat untuk kelihatan cantik. Pilihan cantik itu ditangan kita. Setiap wanita akan obses dengan cantik termasuk kak zura. Terbukti apabila lambakan produk kecantikan dipasaran, berpusu-pusu kaum wanita menerjah. Produk paling laris biasanya ada perkataan MURAH, PUTIH DALAM MASA SEMINGGU, 7 HARI HILANG JERAWAT, dan KULIT LICIN DALAM MASA 2 HARI.

Saturday, 18 February 2017

10 PUNCA MASALAH ANGIN DALAM BADAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bertemu kembali untuk tips yang lebih menarik yang akan dikongsikan kepada anda. Ramai customer kak zura menghadapi masalah angin dalam badan dan diseabbakan masalah ini ramai yang mengalami kemurungan dan ketidakselesaan.

Bahayakah masalah angin ini?


Ya masalah ini membahayakan kesihatan dan boleh memudaratkan. Kak zura ingat lagi seorang sahabat kak zura, dia mempunyai angin yang sangat teruk. Lewat makan je terus berguling-guling sampai masuk hospital. Ingatkan saja-saja buat.

Tapi rupa-rupanya memang betul masalah angin ini jnika dibiarkan menjadi satu masalah yang serius. Paling seksa bila berpuasa. Pendek kata dalam sebulan adalah dalam 5 hari dia puasa. Dia nak sangat berpuasa, tapi apakan daya. Jika berpuasa memang tido hospital jawabnya.

10 Punca berlakunya masalah angin ini:

Thursday, 16 February 2017

HILANG PARUT DENGAN BAYAM

Hai Si Jelita. Kak Zura mendoakan semuanya berada dalam lindungan dan rahmat Allah. Bertemu kembali pada entri kali ini satu petua yang exclusive khas untuk semua pembaca blog kak zura.


Wanita paling anti dengan PARUT. Setuju? Kesan parut ini boleh membawa kepada beberapa implikasi terhadap wanita khususnya. Kenapa anti dengan parut? Sebab parut paling susah nak hilang kerana mengambil jangka masa yang lama untuk pulih dan lebih menyedihkan ada yang kesan parut itu kekal. Boleh ke parut ini hilang ? Bayam adalah ajen pemusnah parut paling cepat. Mari kita kupas isu ini.

Wednesday, 1 February 2017

APA ITU VIVIX ?

Assalamualaikum dan salam sayang buat semua pembaca blog Kak Zura. Kali ini kak zura ingin berkongsi tentang apa itu VIVIX. Selalu orang mendengar Vivix tapi, benda apa Vivix tu. Kita kenali Vivix dengan lebih mendalam lagi. Nama Vivix sangat unik dan telah di pattern kan. Maksudnya belum ada lagi pencipta supplemen yang cetak rompak bahan dalam vivix untuk dijadikan supplemen mereka. 


Dalam satu penemuan utama, kajian klinikal terkini menunjukkan ramuan aktif vivix berupaya mengaktifkan pengawalan utama genetik yang menolong melambatkan penuaan tahap sellular. 

Terdapat empat mekanisme utama penuaan pada tahap sellular ialah :

Jom kita lihat, apa itu 4 mekanisme penuaan pada tahap sellular.


1. Kerosakan DNA

Setiap hari, sel-sel dalam tubuh badan kita diserang oleh hampir SEJUTA SERANGAN YANG MEROSAKKAN DNA. Serangan-serangan ini, merosakkan pengkalan data genetik yang menghasilkan satu kesilapan dari yang asal dan akan mengganggu fungsi sel dan kepanjangan umur. Apabila sel DNA badan mengalami kerosakan, badan kita akan mengalami kemerosotan DNA dan mengundang hadirnya pelbagai jenis penyakit. DNA yang rosak, lama kelamaan menampakkan badan kelihatan tua dari usia. Tua inu juga disebabkan badan kita terpaksa menampung bebanan penyakit-penyakit pada tahap sellular. 

2. Pengawalan Genetik

Pengawalan genetik menyumbang umur kepada tahap kemerosotan umur pada tahap sellular. Ramuan yang  terdapat dalam vivix mengaktifkan satu satu pengawalan genetik  utama yang menolong melambatkan penuaan  tahap selular. 


3. Pengeluaran tenaga yang kian menurun

Penjana tenaga dalam sel menghasilkan tenaga yang diperlukan oleh badan. Apabila penjana tenaga menurun, fungsi sel juga turut menurun. Ramuan dalam vivix boleh menggalakkan pembentukan penjana tenaga untuk meningkatkan tenaga dalam sel. 

4. Penimbunan Protin AGE

Apa itu AGE? Umur ke? Bukan....AGE ialah advanced glycation end product yang boleh menyebabkan kerosakan tahap selullar yang akan mengganggu kesihatan sel. Penimbunan Protin AGE ini adalah melalui pemakanan yang setiap hari kita makan, , persekitaran yang kurang sihat dan gaya hidup tidak cergas. Aktiviti ini lama-kelamaan menyebabkan berlakunya penimbunan Protin AGE. Penimbunan yang sedikit ini lama-lama menjadi bukit dan akan merosakkan sel dalam badan seterusnya boleh mengundang pelbagai jenis penyakit tua.

APA YANG VIVIX BOLEH BANTU IALAH :

Di dalam kajian makmal, Ramuan dalam vivix telah memberi kesan terhadap 4 mekanisme tersebut dan membantu merawat punca 4 mekanisme penuaan. 

1. Vivix bertindak melindungi dan memperbaiki selullar DNA yang mengalami kerosakan. Setiap hari, berjuta DNA dalam sel akan musnah, rosak dan keradangan berlaku dengan cepat. Contohnya, Sel kanser akan membiak dengan cepat apabila DNA dalam sel musnah. 

Adakah DNA penting ? DNA sangat penting kerana DNA ialah kod yang menentukan karaktor pada organisme. DNA perlu dijaga dan dilindung. 1g DNA memegang info 1 trillion CD's. Apabila penuaan berlaku dengan cepat, DNA menjadi semakin ringan dan kurang untuk memegang mmaklumat. Vivix dapat membantu melindungi DNA daripada rosak dan musnah. 

2. Vivix memberi kesan positif kepada pengawalan genetik. Dalam setiap sel kita ada kromosom. Kromosom ni la yang dikatakan sebagai DNA kita. Pada kaki kromosom ni adalah disebut sebagai telomere. 



Ini rupa kromosom kita. Kromosom duduk dalam sel. Maknanya dalam setiap sel ada kromosom ni. dan telomere tu dihujung setiap kromosom tu. Contohnya dari bayi sehingga umur 25 tahun sel kita lebih banyak membahagi dan kurang yang mati. Apabila umur mencapai 25 tahun ke atas, sel yang mati semakin banyak. Sel mati sebab telomere cepat memendek.

Apabila sel ini  mati, tiada la telomere ni, sebab telomere duduk dalam sel. Apabila sel kurang membahagi, itulah penyebab kita jadi cepat sakit, terdedah kepada penyakit. Setiap sel mempunyai telomere. Badan kita mempunyai berjuta-juta sel.



Jadi dengan pengambilan vivix, membantu kita kawal genetik kerana genetik ni duduk dalam DNA. Kita elakkan DNA tu daripada rosak dan mati.


3. Vivix menggalak pembentukan mitochondria iaitu menambah pembentukan tenaga pada sel. Mitichondria ialah organel yang penting untuk sel bantu jana kuasa tenaga. Nutrien yang dimakan akan bertukar menjadi tenaga untuk membantu sel membuat kerja. Mitochondria sangat penting untuk sel membuat proses untuk pertumbuhan sel yang baru. sel yang baru tumbuh akan lebih bertenaga dan sihat. 


Sekiranya proses penuaan berlaku dengan cepat, tenaga pada sel akan berkurangan. Pengambilan Vivix boleh membantu pertumbuhan mitochondria yang banyak dan sel tenaga yang dihasilkan lebih sihat. 

4. Vivix membantu melambatkan pembentukan protin AGE. Penuaan berlaku dengan cepat apabila perfomance sel berkurang. Penghasilan atau penimbunan AGE protin yang tinggi dalam badan boleh mengundang pelbagai penyakit. 

Penimbunan AGE protin adalah disebakkan pemakanan yang tinggi bahan pengawet, pewarna, fast food, makanan bergoreng yang diambil akan menyebabkan sedikit demi sedikit pembentukan AGE protin. Lebihan gula dalam badan yang tidak digunakan akan bergabung dengan protin dan menyebabkan pertambahan AGE Protin. 

Pengambilan vivix secara konsisten bantu melambatkan proses penimbunan AGE protin. 


  BAHAN-BAHAN YANG TERKANDUNG DALAM VIVIX



1- Anggur Muskat (Muscadine Grapes)

Dikenali sebagai anggur nombor satu di Amerika kerana kebaikannya yang boleh membuatkan kulit bertambah muda serta memberi kesihatan berpanjangan. Anggur muskat dan bijinya adalah sumber terbaik antioksidan, mempunyai ciri antiradang dan merupakan anggur yang paling tinggi nilai resveratrol.

Resveratrol adalah polyphenol yang dipanggil phytoalexin mempunyai 40 kali ganda lebih polifenol berbanding anggur lain. Anggur ini juga, mengandungi asid ellagik (satu pythonutrien yang tidak dijumpai pada anggur-anggur lain) Asid ellagik ini, berfingsi MEMBANTU menghentikan kimia penyebab kanser, anti-virus dan anti-bakteria.

10 FAKTA ANGGUR MUSCADINE 

Anggur muscadine tumbuh semulajadi ditempat yang panas dan lembab berlainan dengan anggur lain yang memerlukan tempat sejuk dan dingin. Ia dikenali sebagi super grapes kerana saiznya yang boleh membesar sebesar BOLA GOLF. Anggur muscadine mempunyai kulit yang keras dan tebal berbeza dengan anggur biasa yang mempunyai kulit yang lembut dan nipis.

Anggur muscadine tidak perlu di sembur dengan air dan bahan kimia  kerana anggur muscadine boleh menahan suhu panas dan mampu melindungi dirinya dari bakteria dan fungus. Anggur biasa mempunyai standard 19 pasang kromosom , anggur muscadin mempunyai 20 pasang lebih 1 kromosom daripada biasa yang menjadikannya lebih tahan lasak dan mampu merawat dirinya apabila diserang serangga dan burung. Bukan itu sahaja kerana ia merupakan satu-satunya anggur yang tidak memerlukan semburan racun perosak !

Menurut Brunswick Biomedical Laboratories of Wareham , Massachusetts pada tahun 2003 , anggur muscadine mempunyai kandungan ORAC (Oxygen Radical Absorbing Capacity ) yang tertinggi antara yang mereka pernah kaji. 6-8 kali ganda lebih tinggi berbanding BLUEBERRIEs. Kaya dengan antioksida yang dikenali sebagai Oligomeric proanthocyanidins(OPC). OPC dikatakan mempunyai kuasa antioksida yang lebih kuat berbanding vitamin C dan vitamin E.

Ia mempunyai kadar RESVERATROL  6x lebih tinggi dari anggur merah. Ia satu-satunya anggur yang mengandungi Ellagic Acid – anti kanser dan anti radang. Shaklee menggunakan keseluruhan buah anggur; kulit, isi & bijinya kerana:-

Antioksida & phytonutrients yang tinggi dalam kulit anggur. Kandungan Resveratrol yang tinggi di dalam biji anggur. 



2- Elderberi Eropah

Tumbuhan lasak tanah lembap di sepanjang tepi jalan dan sungai hanya di Eropah dan Amerika Utara. Satu daripada manfaat Elderberry adalah keberkesanannya dalam mengubati simptom flu, terutamanya Influenza B. Berri mengandungi flavonoids, yang mempunyai ciri antioksida yang kuat, dengan demikian mengukuhkan sistem immune melawan jangkitan virus dan bakteria.

Elderberry juga kaya dengan sebatian yang dikenali sebagai anthocyanin yang memberi kesan anti radang. Elderberry bukan saja kaya dengan antioksida, tetapi juga vitamin A, B dan C dan juga nutrien seperti asid amino, carotenoid, tannin dan rutin. Ekstrak elderberry ini, juga berkesan terhadap yis, astma, batuk, sesak hidung, sakit dada dan diabetis. Ia juga boleh merendahkan tahap kolestrol LDL yang merupakan salah satu penyumbang kepada penyakit kardiovaskular.

Justeru Elderbery mampu memberi perlindungan terhadap penyakit kardiovaskular, , serangan jantung, strok, bell pulsi dan pelbagai penyakit merbahaya. Jangan tak tahu, elderberry juga boleh membantu mengurangkan kadar stress, membantu sistem penghadaman dan pencernaan.




3- Polygonum Cuspidatum (Knotweet Jepun)

Sejenis pokok saka terbesar di Asia. Sumber semulajadi resveratrol sama seperti yang terdapat pada kulit anggur merah dan biji anggur merah. Kandungan resveratrol membantu memperlahankan proses penuaan, merendahkan kolesterol, merendahkan tekanan darah dan mengurangkan lebihan lemak yang tidak diperlukan tubuh.


4- Lobak Ungu

Sumber vitamin A terbaik mengandungi fitokimia ANTHOCYANIN iaitu sejenis antioksidan yang kuat dan tertinggi yang membantu anti-bakteria, anti-radang penyakit, mengurangkan penyakit koronari (risiko penyakit jantung) serta bagus utk penglihatan.



Jika anda ingin mengamalkan vivik untuk kekalkan kesihatan anda ataupun anda mempunyai masalah kesihatan,  Vivix adalah cadangan yang terbaik untuk membantu merawat permasalahan kesihatan anda.

Apa kata mereka tentang VIVIX. Ini kisah benar pengalaman ibu sembuh asbab vivix dengan izinNYA. VIVIX OHSEM


Azura  SID 1211475
No tel: 011-10753394
Your trusted Shaklee Independent Distributor
COD covered area Shaklee Pekan, Shaklee Gambang, 
Email : azuraredhuan@gmail.com

PROMO SHAKLEE FEBRUARI 2017

Pin..pin..pon..pon

Tumpang lalu, pos laju nak lalu. Pasti ramai yang menunggu promo bulan Februari ini. Pastinya mengujakan dan sungguh ohsem promosinya. 


1. Ostematrix

Berita baik buat penggemar kalsium. Si putih bersih yang kaya dengan kalsium tanpa rasa bau susu. Suplemen kalsium, magnesium, vitamin D dan mineral lain ini penting untuk kesihatan tulang, gigi dan otot, mencegah sembelit, melegakan sengal otot dan sakit pinggang dan belakang. Ia juga membantu tidur yang lebih berkualiti.
Ostematrik bulan ini boleh didapati dengan: BESTNYA OSTEMATRIK
  • Beli 6 percuma 1
  • Beli 2 dengan 5% diskaun (twinpack)

2. Vitalea Kids

Vitamin  kanak-kanak yang enak rasanya. Vitalea adalah multivitamin lengkap berperisa anggur yang mudah dikunyah dan sesuai diberikan kepada anak-anak bagi memenuhi keperluan nutrisi harian mereka.
Promosi vitalea bulan ini boleh didapati dengan beli 3 percuma 1. Dapatkan segera vitamin untuk si manja anda INFO NUTRISI SI MANJA
3. Item Clearance Untuk Produk Terpilih
Shaklee menawarkan promosi Beli 1 Percuma 1 untuk 2 produk berikut. Item ini adalah untuk clearance disebabkan expiry date yang agak hampir.

a. Lecithin (Expiry Date: April 2017)

Agen pencairan lemak semulajadi kegemaran ramai untuk membantu pengurusan berat badan, meningkatkan kecerdasan dan fungsi otak, melegakan masalah sembelit serta membantu masalah liang susu tersumbat di kalangan ibu menyusu.

b. Alfalfa Complex (Alfalfa S – Expiry Date Ogos 2017, Alfalfa L – Expiry Date June 2017)

Alfalfa digelar Raja Tumbuhan disebabkan kandungan vitamin dan mineral yang tinggi. Alfalfa telah diamalkan sejak zaman dahulu lagi sebagai agen detoks, penggalak susu (milk booster), anti radang yang melegakan gout dan alahan, anti kulat bagi yang mengalami keputihan dan banyak lagi manfaat kepada kesihatan keseluruhan.

Klik untuk info Raja Segala Tumbuhan

4. Purchase With Purchase (PWP): Mug Shaklee Edisi Terhad



Untuk 2 bulan, Februari dan Mac, anda boleh dapatkan tawaran istimewa ini dengan setiap pembelian twin pack Vivix:
  • Mug Shaklee yang comel berharga rm10.60
  • 2 paper bag “Creating Healthier Lives”
  • Keahlian PERCUMA bernilai rm68.90
  • Cash bonus bernilai rm34
  • FREE Pos
Klik VIVIX untuk mendapatkan maklunat lanjut.

Segera dapatkan promosi Shaklee Februari 2017 sementara stok masih ada. Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua dan jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee atau menyertai Shaklee boleh hubungi saya dan saya akan membantu anda turut sama berjaya. 
Azura  SID 1211475
No tel: 011-10753394
Your trusted Shaklee Independent Distributor
COD covered area Shaklee Pekan, Shaklee Gambang, 
Email : azuraredhuan@gmail.com


Wednesday, 25 January 2017

PULIH ASTHMA DENGAN ELDERBERY EROPAH

Korang apa khabar semua? Sihat ke? Musim-musim hujan ni mesti ada yang tak sihat. Kawan baik yang tiga serangkai tu paling suka nak dekat. Bertambah teruk bagi mereka yang mempunyai asthma. Penghidap asthma paling sensetif terhadap perubahan cuasa dan ada penghidap asthma yang mengalami lelah dan batuk berpanjangan.



Asthma menyerang sesiapa sahaja tanpa mengenal usia. Penghidap asthma terdiri daripada golongan kanak-kanak sebanyak 80% dan warga emas 70% dan risiko kesembuhan adalah 50%.

Saturday, 21 January 2017

PENGHIDAP DIABETIS TEGAR KINI SEMBUH : SIRI 9

Pada siri ke-9 ini saya ingin kongsikan mengenai SET DIABETIS yang mak amalkan. Saya jadi Doktor vitamin mak.

Wah dah masuk siri ke-9. Bagi yang tertinggal boleh baca Siri 8 ye.  KLIK SIRI 8 DISINI

Saya yakin dengan proses kesembuhan dan percaya yang setiap didatangkan penyakit ada ubatnya kecuali mati. Pada masa ini saya betul-betul fight tau. Nak berlawn dengan abang yang banyak cakap kan. Saya teruskan sebab saya yakin saya akan bawa satu perubahan pada mak.

Sebelum saya bagi mak consume SET DIABETIS, saya terlebih dahulu menkaji tentang setiap produk dan banyak menghadiri kelas bersama nutrisionist untuk memahami betul-betul tentang diabetis. Nak jadi konsultan mak ni, saya pasti bagi yang terbaik untuk mak.

Jom kita tonton video ini untuk mengetahui apakah SET DIABETIS yang mak ambil.

Thursday, 19 January 2017

PENGHIDAP DIABETIS TEGAR KINI SEMBUH : SIRI 8

Daku obses dengan DIABETIS ? Ya betul..daku sangat obses dengan diabetis kerana melihat testimoni ibu sendiri di depan mata. Sungguh menakjubkan. Tak terluah oleh perkataan. Hanya linangan air mata syukur buat kesembuhan ibu.

Macam mana tak teruja bila bacaan gula dalam darah mak berada di bawah paras 6 dan stabil. Seorang diabetis yang clean apabila disahkan protein dalam urin negatif, gula dalam urin juga negatif,  buah pinggang sangat baik, hati sangat baik, tekanan darah sangat baik, jantung sangat baik, kolestrol pada paras bawah 5, dan semuanya KEMBALI positif dalam hidup seorang penghidap diabetis tegar. 

Monday, 16 January 2017

TIPS MENGHADAPI ANAK DEMAM

Cik Tam dan Cik Teh
=================
Kenapa cik tam dan cik teh ni ? Hero kesayangan ibu demam, batuk dan selsema. Pakej 3 dalam 1.

Kak zura ada sedikit tips buat semua ibu untuk menghadapi anak yang tiba-tiba demam waktu malam.Tips ini sangat berkesan tau terutama bagi ibu yang tinggal dikawasan pedalaman. Nak keluar dah lewat malam. Sampai ke bandar klinik pun dah tutup. Pernah rasa macam ni tak? 

PENGHIDAP DIABETIS TEGAR KINI SEMBUH : SIRI 7

Siri 7 ini lebih dramatik dan ada sedikit ketegangan antara kami adik beradik. Dalam membuat keputusan, daku lebih suka berbincang terlebih dahulu sebelum membuat keputusan.

Situasi 1
" Tak payah la bagi mak makan suplemen. Bagus ke, berkesan ke, membazir duit je"

Korang rasa nak bagi penampar tak pada situasi 1? Sabo ajelah.

Situasi 2
" Mak tak nak makan apa-apa ubat, diabetis mana boleh sembuh"

Niat hati memang nak bantu mak. Nak bantu mak sihat dengan consume set diabetis shaklee.

Siri ke 6 ni bab memujuk. Risau dengan jawapan mak YES ke NO. 

Nak buat apa-apa pun kena yakin. Sebab mak pun pernah cuba macam-macam suplemen sebelum ni. Kesannya menghampakan. Atas sebab itu semua adik beradik tak yakin dan mak sendiri tak yakin dengan suplemen yang sememangnya kami satu keluarga pun tak pernah makan. 




Takpe lah. Daku mintak mak cuba terlebih dahulu. Pujuk mak. Mak kena cuba. Kita ikhtiar. Kalau mak rasa tak berkesan dan kalau tiada perubahan semua ni stop dan tak payah makan. nak tahu apa respon mak? korang rasa ? Jeng-jeng jeng....


PENGHIDAP DIABETIS TEGAR KINI SEMBUH : SIRI 5

SIKAP PESAKIT DIABETIS PALING SUKAR NAK UBAH
============================================

#Sikap. Ye memang betul, sikap pesakit diabetis paling sukar nak diubah. Sikap ini terjadi sendiri pada ibuku. Memang kena kuat layan kerenah mak ayah yang ada diabetis. 

Jauh disudut hati mereka ingat kita paksa dan tak suka mereka. Tapi sebaliknya kita sebagai anak risau dan bimbang tahap kesihatan mereka.

Kita tak boleh ubah 100% rutin kehidupan mereka. Rutin makanan, rutin persekitaran dan rutin gaya hidup. Mereka dah 'lali' dengan kehidupan terbiasa mereka itu. 





Ibu selalu cakap:


PENGHIDAP DIABETIS TEGAR KINI SEMBUH: SIRI 4

Fasa-fasa A.Z.A.B yang ibu terpaksa tanggung akibat kesan buruk diabetis ialah terlalu letih. 

Badan menjadi lesu dan lemah. Tidak bermaya. Setiap hari rutinnya sama dan begitulah perjalanan hidupnya menghabiskan tempoh hari yang terlalu panjang baginya. 

Kisah diary diabetis ibu kini bersambung dengan apakah simptom yang ibu alami sepanjang bergelar diabetis.

 Antara simptom lain yang ibu terpaksa hadapi ialah :

✔Penglihatan kabur
✔Susah bernafas
✔Luka lambat baik
✔Berat badan semakin susut
✔Kaki tinggal tulang
✔Sering Mengantuk
✔Penat
✔Sakit sendi dan saraf

Gejala ini bukan sahaja dihadapi oleh ibu tetapi oleh pesakit diabetis lain. 


PENGHIDAP DIABETIS TEGAR KINI SEMBUH : SIRI 3


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Hari ini kita teruskan lagi kisah diary diabetis Ibuku pada siri ke 3. 

Topik hari ini kita sambung dengan bagaimana ibu bertahan sebagai diabetic selama hampir 30 tahun. 

Yang terlepas boleh baca semula di album diary diabetis ibuku. 

Ibu bertahan dengan makan ubat hospital. Ibu berjumpa doktor cinta 2kali sebulan. 

Ibu bertahan dengan makan ubat. Dah berpapan-papan ubat ibu makan sepanjang bergelar diabetis tegar. 



Assalamualaikum dan salam sejahtera khas buat semua pengunjung blog saya. Nama saya nur azura bt mohamad yusop. Saya seorang guru pendidikan khas. Saya sudah berkeluarga dan mempunyai 2 orang anak lelaki yang comel.
Saya juga merupakan seorang Jurulatih SPA dan dan Pengedar Sah Shaklee. Kepakaran saya dalam bidang kecantikan. Fokus utama saya ialah membantu wanita yang mempunyai masalah dalaman dan kecantikan untuk kelihatan lebih cantik dan sihat




♥ Copyright © Azura Yusop | All Rights Reserved | Design by JassmineRosse