Monday, 16 January 2017

PENGHIDAP DIABETIS TEGAR KINI SEMBUH : SIRI 5

SIKAP PESAKIT DIABETIS PALING SUKAR NAK UBAH
============================================

#Sikap. Ye memang betul, sikap pesakit diabetis paling sukar nak diubah. Sikap ini terjadi sendiri pada ibuku. Memang kena kuat layan kerenah mak ayah yang ada diabetis. 

Jauh disudut hati mereka ingat kita paksa dan tak suka mereka. Tapi sebaliknya kita sebagai anak risau dan bimbang tahap kesihatan mereka.

Kita tak boleh ubah 100% rutin kehidupan mereka. Rutin makanan, rutin persekitaran dan rutin gaya hidup. Mereka dah 'lali' dengan kehidupan terbiasa mereka itu. 





Ibu selalu cakap:



1. Makan mati, tak makan pun mati
2. Pesakit diabetis mana boleh sembuh
3. Jangan paksa mak makan ubat, mak tak suka
4. Beli mahal-mahal belum tentu sembuh
5. Pahit tekak kalau tak makan manis

Ini adalah ayat biasa yang si anak akan jumpa bila berhadapan dengan ibu @ ayah yang ada diabetis.

Macam mana nak buat yea?

Daku terpaksa buat sesuatu. Tak boleh jadi ni.

Nak kena jugak bagi tahu mak. Kena juga bantu mak. Tak kan selama-lamanya nak biarkan mak memderita Diabetis. Tapi macam mana nak mulakan.

Aku nak mak bebas diabetis dan menjalani kehidupan normal tanpa terikat dengan cucuk insulin.

Next ??

Bincang dengan abang sulung.

Nak tahu apa respon dia? Rasa nak lempang.

STAY TUNE
Share form our heart


salam sayang,


Nur Azura bt Mohamad Yusop


011-10753394



azuraredhuan@gmail.com


No comments:

Post a Comment


Assalamualaikum dan salam sejahtera khas buat semua pengunjung blog saya. Nama saya nur azura bt mohamad yusop. Saya seorang guru pendidikan khas. Saya sudah berkeluarga dan mempunyai 2 orang anak lelaki yang comel.
Saya juga merupakan seorang Jurulatih SPA dan dan Pengedar Sah Shaklee. Kepakaran saya dalam bidang kecantikan. Fokus utama saya ialah membantu wanita yang mempunyai masalah dalaman dan kecantikan untuk kelihatan lebih cantik dan sihat




♥ Copyright © Azura Yusop | All Rights Reserved | Design by JassmineRosse